Da jeg var 6

Posted: 20. juli 2013 in Egne tekster

Da jeg var 6, var jeg klar til at komme i skole.

Lærer Nielsen mente godt jeg kunne starte i 1. klasse som 6årig, jeg var jo opvakt.Ole 6 aar

Min selverhvervende mor var glad, så var jeg placeret nogle timer hver dag.
Så døde lærer Nielsen ved juletid.
Den nye lærer der også hed Nielsen var mere regelret, så nu var det ikke nok at være et lyst hoved, hvis dåbsatesten sagde 6 år.

Så vandrede jeg rundt i landsbyen og lavede streger med mine træsko i nyrevne forhaver.

Den første Nielsens grav er netop blevet sløjfet. Næsten 50 år fik han lov at ligge. Hans sten står nede ved kapellet blandt en stak glemte sjæle.

Jeg så nu at han hed Niels Nielsen. Gemt og glemt. Jeg mærkede min egen dødelighed.
Den anden Nielsen hed Willy, hvis det da ellers har nogen betydning. Han er formentlig også død.

Ole Bundgaard

Skriv et svar

