Da jeg var 29

Posted: 28. februar 2013 in Egne tekster

Da jeg var 29, var jeg verdens herre. Jeg var udødelig, smuk, følsom, klog, morsom, viril og havde 87 tusinde kærester.
Jeg havde færdiggjort uddannelser og vidste hvad jeg ville, jeg ville det hele. Alt lykkedes for mig, jeg levede for og af mine hobbies, fra hånden til munden, men jeg levede.
Jeg havde alt det genbrugstøj jeg kunne ønske mig, gammel afghanerpels, rødt/hvidt partisantørklæde, hullede T-shirts og strømper, ørkenstøvler med gab og grimme bukser med svaj. Jeg var stadig teenager, stadig i puberteten og festede hver aften. Tænkte ikke på familie, børn, bil, hund eller fremtiden, den lå bare åben med alle muligheder.
Når det kneb med penge, var der altid et job, lidt café, lidt undervisning, lidt dit og dat. Så var en dag og en vej reddet.
Jeg var sikker på at blive verdensberømt inden årtiet var omme.

Ole-29aar

Lejligheden jeg boede i var ikke noget at råbe hurra for, hvad jeg så ikke gjorde, men den var billig. Mit sort/hvide fjernsyn stod og samlede støv på et par ølkasser. Ølkasser, ølkasser, ølkasser. Stuen var fyldt med ølkasser, fyldt med gamle bøger, væggene var tapetserede med bøger, hvor der ikke lige hang billeder af egen avl.
Jeg gjorde i de år, hvad enhver bør gøre for revolutionen,  dog uden synderlig held.

Også briksen var ølkasser med en skumgummimadras og mangefarvet inder-lagen on top. Hippie? Nej, det kan og kunne jeg ikke rose mig af, der var stadigvæk for meget snusfornuft og bonderøv i mig efter kun få år i staden: ”Copenhagen here I come”.
I et hjørne stod en guitar af god kvalitet. Jeg rørte den mange gange hver dag.

Wc’et bakkede man ind i, håndvask med kold vand. Det var det.
Lejlighedens klenodier var et godt stereoanlæg med hjemmerullede hornhøjttalere: noget spånplade, skruer, lim og et par Peerless højttalere købt hjem direkte fra fabrik i Karlslunde. Jo, jeg var godt kørende med Bowie, Eno, Stravinsky, Stockhausen og de uopslidelige Beatles på grammofonen. Åhhh vinyl du varme musikalske bølge.

Senere gik det ned ad bakke.

Ole Bundgaard 28.2.2013

Kommentarer
  1. Anne Ohm siger:

    Ha, ha, ja det var sdan det var! Kh Anne

    Date: Thu, 28 Feb 2013 12:17:52 +0000 To: anne.ohm@hotmail.com

  2. ja et stereoanlæg og hjemmebyggede hornhøjttalere var hvad man havde brug for

  3. Knud Steffen Nielsen siger:

    ja, jeg s det p fberen…kre ole. sikke tider dengang og nu knud Date: Thu, 28 Feb 2013 12:17:52 +0000 To: knud.steffen@hotmail.com

Skriv et svar

