Nogle småbetragtninger om facebook

Posted: 1. november 2011 in Egne tekster
Tags:

Facebook bliver formentlig brugt på lige så mange forskellige måder, som der er brugere, og det er rigtig mange. Men efter 2-3 år på dette ”sociale medie” kan jeg se nogle tendenser i min omgang med mediet.

De forskellige grupper
Den mest usynlige gruppe er de helt lukkede private sider, hvor en gruppe venner, familiemedlemmer, kollegaer, har deres helt private fora for udveksling af informationer, snak, diskussioner eller hvad det nu kan være.
I den anden ende af skalaen er der de decideret kommercielle sider, forretningssiderne, små og stor firmaer, banker, benzinselskaber osv. osv. der kun har det formål, at blive set af så mange som muligt og sælge så meget som muligt. Også partiernes/politikernes sider hører til her, samt de diciderede fansider der kan være helt åbenlyse og hedde f.eks. ”Svend Åges fanside” eller mindre åbenlyse sider der bare har idolets navn. Disse sider kan være bestyret af ”idolet” selv eller en fan, der har lavet siden. Disse fansider er oftest lavet over et idol inden for poppen eller for en afdød kunstner, sportsmand, politiker eller anden historisk berømthed.

Den brede mellemvare
Imellem de to yderpunkter, det private og reklamesøjlen ligger den store brede meget forskelligartede gruppe der blandinsgmisbruger mediet. Jeg er selv sådan een, der båder bruger facebook halv- og helprivat og som et pr organ for min kunst. Mange halv- og helkendte kunstnere, især musikere og forfattere, men da også billedkunstnere bruger mediet sådan, blander PR/reklame med privat/personligt.

Hvad sker på facebook
Udover at fortælle om diverse projekter man er i gang med, diskuteres også ivrigt aktuelle sager, kunstpolitiske og alm. politiske ting. Der harmes og hørmes over politikeres tåbeligheder og der rises, men især roses på de ”kendtes” sider når en ny plade eller bog blir søsat.
Der er megen tomgang på portalen. Det er svært at blive ved at finde på.
Vennekredsen hos mine godt 1000 facebookvenner svinger mellem nogle få hundrede og op til 2-3000 tusinde venner. De fleste har et sted mellem 500 og 1500 venner.

Hvordan får man venner på facebook
Hvordan får man så disse venner? Det er sikkert meget forskelligt hvordan. I starten ber man jo ens ”rigtige” venner og bekendte om facebookvenskab og vice versa. Sådan fik jeg selv de første par hundrede venner på facebook. Min politik på området har altid været helt klar og åben. Hvis nogen vil være facebookven med mig kan de blive det, de må ha en grund, hvilken grund dukker vel op henad vejen, ellers er der jo ingen skade sket. Jeg smider kun ud, hvis nogen begynder at spamme mig, så gir jeg først en offentlig advarsel, hjælper det ikke så ud.

Hvordan får jeg venner
Jeg selv har hovedsagelig anmodet om venskab med nogen jeg beundrede for deres arbejde og personlighed eller nogen jeg havde/har lyst til at arbejde med på et eller andet tidspunkt, desuden nogle få impulsanmodninger, fordi vedkommende nogle gange havde udtrykt sig tankevækkende, morsomt, absurd eller provokerende i diskussioner. Disse sidste har så absolut ikke været de ringeste bekendtskaber.

Hvad bruger man facebook til
Hvad bruger man så sitet til udover reklame/per, småsnak, diskussioner? Ofte præsenteres ens musik- og kunstsmag. Her er Youtube videoer ofte brugt. Nogle lægger videoer ind uafbrudt og flere om dagen. Jeg selv gør det i ny og næ, vel en 3-5 stykker om måneden, mest når jeg finder noget specielt, en raritet som f.eks. Bamses fødselsdag fra start 50erne med Boelsenkvartetten, Tiger Rag med Mills Brothers i to forskellige versioner fra start 30erne, eller jeg lægger noget på jeg selv bliver begejstret for. For nylig lagde jeg en optagelse af en ret ung Leonard Cohen fra 1966 ind, hvor den nydelige intellektuelle digter var på med hornbriller. Det var stort og smukt. Også fotos udveksles i rigt tal.
Ellers bliver sitet brugt meget til små mere eller mindre geniale statements i stil med ”Spiser en leverpostejmad, vil hellere ha kaviar”. Jeg eksperimenterer i snakken/debatten meget med sproget og humoren, det mislykkes ofte, men ind imellem er der om ikke guldkorn så dog korn. Der er flere ordmennesker der bruger facebook til sprogeksperimenter. Også en række fantasipersoner befolker facebook ofte også i eksperimentets tjeneste, også dette kan være mere eller mindre vellykket.

Hvad kan man ikke på facebook
Man kan ikke få nye venner. Det er meget svært at komme ind i kredsen af venner der diskuterer, godt nok offentligt, men alligevel privat. D.v.s. folk ”udefra” ignoreres, ligegyldigt hvor vægtige argumenter der diverteres med, hvorimod gamle venners latterlige kaloriefattige ordprutter applauderes højlydt og indforstået. Det har jeg snakket med mange venner om, det har jeg fulgt på facebook og det har jeg selv oplevet flere gange. Det kan selvfølgelig være fordi ens egen ordgylle er endnu mere lunken luft. Men det er nu nok også fordi vi grupper måske har nok i dem vi er.

Facebook etik
Jeg har forsøgt med mine facebookvenner altid at åbne op, ikke fordi jeg er noget særligt empatisk væsen, mere fordi jeg er så nysgerrig. Man ved aldrig, hvad man går glip af, hvis man lukker af.
Det er ikke de store dybe oplevelser, man får i samtalerne på facebook, MEN ofte startes et bekendtskab her og interessen kan vækkes og når man så ses i det dersens virkelige liv ”kender” man jo ligesom hinanden og skal ikke til at starte helt forfra. På den måde har jeg fået nære bekendte og en enkelt meget god ven. Her synes jeg facebook har en pointe og får point – af mig.

Ole Bundgaard

Kommentarer
  1. perolofdk siger:

    – burde dette link ikke være dukket op af sig selv her? Jeg er måske bare for utålmodig! I hvert fald her er min kommentar http://perolofdk.wordpress.com/2011/10/23/per-olof-dk_facebook/#comment-737

  2. Ole Bundgaard siger:

    Jeg har det sådan at hvis jeg ser noget der er henvendt til mig, så kviterer jeg med et eller andet, men det er jo rigtig at man selv på facebook kan overse noget. Hvis ikke indlæg og svar ikke dukker op på min blog er det fordi jeg kan den for dårlig, bruger den for lidt. På bloggen har jeg samme politik som på facebook. ALT bliver aksepteret, og da ikke mindst kritik og uenigheder, det er jo det der gir debat, det man bliver klogere af. Kun decideret spam der ikke har noget med indlægget at gøre ryger ud. Det er dog ikke sket endnu.

    • perolofdk siger:

      – vi er ganske enige, men det er svært at være perfekt, så jeg ved ikke i hvor høj grad jeg lever op til egne principper her!

      [Hvad jeg mener med bemærkningen ‘burde dette link ikke være dukket op af sig selv her?’ er, at der er en eller anden mekanisk funktion, der skulle få det til at dukke op, ikke noget du skulle gøre. Måske var der et flueben jeg ikke fik set e.lgn.]

  3. perolofdk siger:

    To sider af det, som jeg selv ser som vigtige aktiviteter på facebook:
    1. Invitationer til begivenheder. Det kan være noget, jeg selv er medarrangør af – men det kan også være noget, jeg bare opfanger og synes bør have en hånd – hvad enten det er med selve invitationen eller med opfølgende kommentarer før og efter.
    2. Grupper, sider eller hvad facebook kan finde på at kalde det. De kan tage udgangspunkt i en personlig interesse, men er også en invitation til andre til deltagelse. I den retning kan jeg komme i tanker om: en side for Dansk-Svensk forfatterselskab, en gruppe for ‘Kurve i Danmark’ , en gruppe for ‘Folk og kultur’, en gruppe for folk som hedder, er i familie med eller bare interesseret i navnet ‘Oddershede’.

    Iøvrigt: For at være sikker på at opfange opdateringer fra ‘familie’ har jeg lavet nogle lister, så kan jeg vælge f.eks. at se familiens opdateringer – de forsvinder ellers let blandt alle forfattervennerne, som er meget aktive!

    Som Ole prøver jeg også at få facebookaktiviteten til at spille sammen med min øvrige aktiviteter på nettet – en blog (to), hjemmesider iøvrigt – twitter og LinkedIn – kommentarer på andres blogs, på avisernes kommentarsider, især Informations.

    Så er der anekdoten om ham der engang spurgte et tusindben, hvordan det lykkedes det at gå. Siden gik det aldrig mere! 🙂

  4. […] I november skrev Ole Bundgaard nogle småbetragtninger om facebook på sin blog. De gav i februar 2011 anledning til andre små bemærkninger herom på […]

Skriv et svar

