Sammen på Zusammen til Poetry for Carity

Posted: 10. marts 2011 in Spoken word

Det var en vellykket aften på Café Zusammen d. 9.3.11 hvor Poetry for Carity endnu engang havde det månedlige onsdagsarrangement med digt- og prosaoplæsning.

I aftes var det Mathilde Schelin, Ole Perregaard, Kasper Colling Nielsen og Louise Kristensen der var på.

Fotos af Per-Olof Johansson

Mathilde Schelin var et nyt bekendtskab for mig. Hun har som jeg kunne forstå mest slået sine folder i Poetry Slam sammenhænge, og gav en række prøver på det. Hun er god på en scene. Har en god og varieret stemme og et levende og tiltalende kropssprog. Teksterne var enkle og mundrette som poetry slam tekster jo er. Disse tekster læste hun ikke op, men fremsagde. De blev blandet med oplæste digte, der meget lignede poetry slam teksterne, også fine og enkle. Teksterne er meget fra et kvindeligt perspektiv, hvad Mathilde også selv gjorde opmærksom på flere gange. I det hele taget et godt bekendtskab, som jeg vil se frem til at høre igen.
Ole Perregaard er jo et kapitel for sig, har helt sit eget univers, sin egen rytme og diktion. Dejligt igen at høre ham, men vokabulariet er i de meget dadaagtige ting begrænset og mere end 3 digte holder ikke i mine ører, så skal der komme variation, synes jeg. Jeg hørte ham sidste efterår på Karens Minde, hvor han havde nogle lidt anderledes vinklede tekster af den mere frivole slags og med meget større sproglig vingefang. Sådan nogle ind imellem de dadainspirerede ville klæde begge slags. Og begge er så helt og aldeles med Perregaards signatur.

Kasper Colling Nielsen var også et nyt bekendtskab for mig på scenen. Han vandt debutantprisen for sin novellesamling som han læste et par historier/noveller fra. Begge historier var noget helt for sig. Ikke mindst hans ”Mount København” om bygningen af et kæmpebjerg på Avedøre holme 3.500 meter højt og hvad deraf følger, er tankevækkende og særdeles morsom på sin helt egen måde. God historie. Når Kasper får lidt mere tag på oplæsningens ædle kunst og ikke er nervøs for mikrofoner og et lydhørt publikum, så bliver det rigtig spændende at følge ham.

Som pølsen i rosinenden var en af mine favoritter Louise Kristensen. Jeg har hørt hende adskillige gange fra den spæde start for snart mange år siden (en, to mange) og til nu, hvor hun har udviklet sig kolossalt. Onsdag læste hun digtet Reptil op og en for mig ny novelle. Reptildigtet har jeg hørt før og det er absolut værd at høre. Jeg hørte det for nogle uger siden på Kultursalonen, en magisk aften, hvor ikke mindst Louise var god. Hun var knap så veloplagt i går, eller måske var det mig, der var mindre veloplagt. Hun sluttede af med en meget lang novelle. Jeg har det skidt med lange noveller der bliver læst op, har svært ved at koncentrere mig. Min ledsager sagde direkte, at han faldt af midt i. Det gjorde jeg ikke, men det er lidt synd for novellen, at den bliver læst op, synes jeg. Glæder mig til at læse den når den forhåbentlig kommer i en bog snart.

Også de to arrangører Tanja Maria Truelsen og Tommy Heisz skal ha et par ord med på vejen. De er begge gode på scenen, er afslappede og scenevante. Tanja har jeg set adskillige gange med egne digte og det gør hun godt. Hendes præsentationer har også på Zusammen været i orden, men at karakterisere Louise Kristensen blot som dygtig, og ellers mangle ord, var sgu for upræcist, ikke gennemtænkt. Louise er farlig, voldsom, mærkelig, spændende, vred, aggressiv, sort, mystisk, dyb, noget for sig – synes altså jeg.

Tak for en god aften til dem der bar – også dem i baren.

Ole Bundgaard

Kommentarer
  1. perolofdk siger:

    Jeg kan kun få øje på det gode i dette dit projekt Ole!!
    Ja det var jo mig der faldt af. Men jeg er meget langt fra at give Louise skylden herfor. Og dette ville for mig være det, som forhindrede mig i at skrive en mening om aftenen som sådan! Det var jo min skyld, følte jeg. Men her er jeg! 🙂
    Om de øvrige er vi ret enige, dog faldt jeg slet ikke af Ole Perregaards indslag! jeg
    syntes netop han navigerede hen til nogle sylespidse samfundsudsagn uden at det blev forklædte læserbreve, for mig lyder det mere som personkarakteristikker….

  2. Tak for din anmeldelse Ole.

    Jeg er helt på linje med det du skriver om karakteristikken af Louise og hendes tekster. Måske var det de mange tillægsord du ridser op om hende, jeg forsøgte at favne i et ord som rock n roll mama, men når man som vært står og farver den næste oplæser i himmelråbende grad kan det også give bagslag. I virkeligheden skulle man blot præsentere vedkommende, uden særligt mange understregende tillægsord, i rollen som værtinde.

    Personligt har jeg altid været til mange og flotte overdrevne, over the top tillægsord, men jeg gør mere og mere en dyd ud af, i en beskrivelse af en anden til blot at sige det væsentlige, det centrale, uden at ville farve eller lægge ordene i munden/ørerne på modtager. (Det er sådan noget de mestre i Japan.)

    Jeg lægger linket ud på vores facebook Zusammen side.

    • Ole Bundgaard siger:

      Jeg er helt med på ikke at farve for meget i præsentationerne. Det var måske ordet “dygtig” jeg ikke rigtig kunne få til at rime med netop Louise. På hende er det lige ved at lyde som et skældsord. Jeg havde på fornemmelsen at du heller ikke selv kunne få “rimet” i hus. Og jeg synes jo som jeg også nævner at du plejer at være præcis.
      Skønt med et link til Zusammen.

  3. Ole Bundgaard siger:

    Kære Per-Olof
    Sidst jeg hørte dig. Det var dygtigt gjort 😉
    Jamen hvad skal jeg sige om dygtig. Hvis det sådan står alene så bliver det nærmest sådan synonym med ferm. Og en ferm digter, det bryder jeg mig i hvert fald ikke om at være.

    “Dygtig min dreng det er det du er. Artig også, du skal nok blive til noget”.
    Sådan for at illustrere.

  4. Interessant Ole!
    Jeg kan oplyse at jeg bestemt ikke har de samme koder inkorpereret i dét ord. Langt fra.

  5. OBS: inkorporeret….
    jeg synes ikke du har ret, men eftersom ordet i sin grundsubstans betyder meget forskelligt for os hver især, bliver vi nok ikke enige på det hér punkt, om Louise er dygtig til at skrive eller ej.

    • Ole Bundgaard siger:

      Om at være dygtig
      Jeg har selvfølgelig tænkt over hvad det er jeg ikke kan li ved ordet dygtig. For det er jo rigtig, mange mennesker vil gerne være dygtige til det ene og det andet. At være dygtig til at skrive digte? Jeg ved ikke hvor mange lyrikere der ønsker at være det. Jeg vil gerne ha mig frabedt at være dygtig. Nu er det så heller ikke et problem, jeg er ikke i nogen forstand dygtig til at skrive digte. De er som de er og det er så det. Læse op er der nogle der synes jeg er god til. Det synes jeg i øvrigt også selv sådan i al beskedenhed. Men heller ikke det er jeg dygtig til. Det er som at trække vejret for mig, at læse op, og selvfølgelig kan man arbejde med sit åndedræt, men virker lungerne ikke er al eksercits forgæves.
      Men hvad er det der er mig imod med udtrykket dygtig i forhold til at skrive. Jeg ved sgu ikke rigtig, men hvis jeg brugte det om en digter ville JEG føle at jeg var bare en lille smule nedladende. Og det er sikkert mig der er helt galt afmarcheret.
      Men jeg har en lakmusprøve som jeg vil prøve at bruge. Hvis I (Tanja og Per-Olof) begge to vil bruge dygtig om følgende tre lyrikere og synes det er dækkende og ikke skurrer i ørene, så overgir jeg mig, så er det mig der er galt på den. Så altså. Er Henrik Nordbrandt en dygtig digter og er det dækkende, det bedste udtryk for ham. Er Benny Andersen en dygtig digter osv. Og er Klaus Rifbjerg en dygtig digter.

  6. Marianne siger:

    uden at ville blande mig iøvrigt – “Dyyygtiiii” – er et ord vi bruger her hos os, når hunden skider på græsplænerne og ikke i gruset i gårdspladsen… “Dyyygtiiii” siger vi, når vores teenagere kommer hjem og har fået mere end 4 i statens læseprøver… “Dyyygtiiii” kan nemt blive lidt slidt i betrækket, omvendt – så vil jeg gerne være “rigtig dygtig” til det jeg laver – men det blir man vist sjældent!

  7. @Ole: Jeg synes ærligt og fra bunden af hjertet at alle tre forfattere, du nævner er dygtige til det de gør. Jeg mente dygtig som det ordet i sin oprindelige essens betyder, da jeg sagde at Louise er dygtig – og jeg ville sige det igen, hvis jeg får muligheden.

Skriv et svar

