Ordløst – Danmarks største digtsamling?

Posted: 10. januar 2011 in Uncategorized

En gang om ugen får jeg en statistik fra noget der hedder Chart.dk, en webside der laver statistikker over bevægelser på hjemmesider. Hvor mange kommer ind og kikker, hvilke sider ses der på, hvor kommer disse voyeurister fra: Danmark, Sverige, Belgien, Langtbortistan? Det er faktisk utroligt, hvad man kan læse ud af sådanne statistikker.
Jeg læser jævnligt statistik på min You Tube side. Den fortæller mig at jeg har en, for mig ukendt, beundrer, eller i hvert fald seer af mine videoer, ja hold nu fast, i Rusland, foruden mindst èn i Sverige, én i Holland, èn i Italien og én i Frankrig. Jeg tror jeg ved hvem de alle er, bortset fra altså russeren. Jeg mener ikke jeg kender nogen i Rusland bortset fra Putin, og han er ikke nogen nær bekendt. Også De arabiske Emirater har været inde og kikke endda 9 gange på den samme video. Og U.S.A., Brasilien, Norge osv. osv. Jo, det er da lidt interessant, når man nu har haft besværet med at lave disse videoer.

Men tilbage til Chart.dk. En gang om ugen får jeg denne statistik, sammen med Kenneth Krabat og Lonni Krause på en hjemmeside der hedder Ordløst.dk. Og her er jeg ved pointen. For et år halvanden siden, lavede Kenneth og Lonni vel nok Danmarks største digtsamling med netop navnet Ordløst. 121 digtere alle medlem af Dansk Forfatterforening, sendte 2-3-4 digte til Kenneth og Lonni, der sad og designede sitet og lagde disse digte ind + alle forfatteres kontrafejer og data om dem: Debut, hvor mange digtsamlinger, hvor unge de forskellige forfattere er osv. osv. På mange måder en bemærkelsesværdig samling på, ja hold nu fast, omkring 1000 sider. Eneste censur er den enkelte digters egen. Det har både sine fordele og ulemper. Et bredt udvalg af digtere, mange stilarter og aldre repræsenteret. Jeg kan egentlig godt li’ det. Kvaliteten er vekslende, men det er meget lærerigt at læse i samlingen i ny og næ.
Hvor mange er så inde og læse i denne koloenorme digitale digtsamling. Ja, i starten, da nyhedens interesse var størst, var der rask væk 50-100 læsere. Det er der selvfølgelig ikke længere, men alligevel er der et sted mellem 5 og 15 hver uge der tager turen forbi Ordløst.dk. Og så er det min fantasi løber af med mig. Hvem er det dog, der stadig finder vej til denne samling? Er det tilfældige surfere eller er det guldsmeden i Hjørring, læreren i Assens, tandlægen i Vordingborg, den studerende i Esbjerg, der har besluttet sig for at læse et digt. Eller er det de involverede digtere der i ny og næ er inde og se hvordan netop deres digte har det, der i syperspace. Det fortæller statistikken ikke, men det er da spændende – ikke? Og så min hovedpointe. Jeg tager selv en lille tur ind omkring engang imellem. Kikker selvfølgelig lige til mine egne digte, for at se at de stadig har det godt, og så et par eller tre tilfældige digtere hver gang. Jeg kan så absolut anbefale at du gør det samme. Og adressen er ordløst.dk.

Ole Bundgaard

Kommentarer
  1. Ole Bundgaard siger:

    Og nu kom så ugens statestik på ordløst.dk. Ovenstående artikel har haft en positiv effekt. De to første uger har der været 7 inde hver uge på ordløst.dk. I den forløbne uge har der være 27 personer inde. Det er en stigning på 285.71 % siger chart.dk. Det er da helt pænt. De tidligste statestikker jeg sådan lige kan se, er et års tid gamle. Her er besøget stadig flot. mellem 30 og 40 om ugen.
    Statestik er da en sjov ting.

  2. perolofdk siger:

    apropos statistik – så tror jeg mere på wordpress’s egen statistik end på chart.dk – men du kan jo sammenligne…
    På wordpress kan du så også se, hvem der har linket til dig,hvilke søgeord der bruges osv.

  3. Ole Bundgaard siger:

    Disse indlæg om ordløst.dk er flyttet til hvor de vitterligen hører hjemme.

    #
    knud steffen nielsen siger:
    17. januar 2011 kl. 10:30 (Rediger)

    …og nu vi har kedelighatten på: hvordan kan en forfatterforening finde på at kalde en tekstantologi for Ordløst eller hvem nu ophavsmanden/kvinden var?
    Svar

    *
    Ole Bundgaard siger:
    17. januar 2011 kl. 13:11 (Rediger)

    Se den om tekstantologien er lettest at ansvarsforflygtige. Det var et kæmpearbejde som Kenneth Krabat og Loni Krause lavede på privat initiativ. Jeg var slet ikke inde i billedet på det tidspunkt. Var helt menigt medlem af DFF. Og havde travlt med at stable min egen oplæsningspraksis på benene.
    Hvorfor samlingen er kommet til at hedde ordløst? Der er jeg dig egentlig svar skyldig. Formentlig noget der er opstået i Kenneth kringlede hjerne. Der er sikkert en god forklaring – eller ikke, hvad ved bønder om agurkesalat. Ellers er det første gang Kenneth ikke har haft en mening med det han gør. Men sikkert mere om det når han engang igen vender hjem fra Goa.
    Svar

    #
    perolofdk siger:
    17. januar 2011 kl. 14:34 (Rediger)

    ordløst – ordlyst – forløst – ordforløst – ord løst –
    Svar

    *
    Ole Bundgaard siger:
    17. januar 2011 kl. 15:05 (Rediger)

    Du kom mig i forkøbet per-olof. Sad netop og dimlede på hvad der var løbet gennem Kenneths hjerne. Noget med at ord kan løse. Løst og lyst næsten udtales ens og. Og her er det med ordene løst.
    Ja, ja, ja, sådan kan der spindes en ende af lyst, den være sig nok så løst sammenstrikket.
    Svar

  4. Ole Bundgaard siger:

    knud st. nielsen siger:
    17. januar 2011 kl. 20:42 (Rediger)

    Hvis perolos logistiske vej til titlen er rigtig, så bliver det for alvor værre: ikke blot er titelordet skrækkeligt for ordmennesker -som nævnt-, men nu er endda selve vejen omkring hjørner ubegribelig og ulæsbar at følge, og
    således bliver lagkage til lort i et snuptag

  5. perolofdk siger:

    Ordlyst – dag og nat.

    ”Ordløse digte må være
    temmelig svære.
    Det ordløse digt
    som digterens svigt,
    målløse læsere
    forvandlet til hvæsere
    ikke langt fra mordet
    ved at savne ordet.
    Sæt ord, på du digter
    og pas dine pligter!”
    ER det det Nielsen,
    du vil, med din hilsen?

    Men den ordløse læser blir i Ordløst
    overøst med ord, ja overøst!
    Det er op til ham selv
    at tappe af dette kildevæld.
    Går han ordløs derfra,
    har dit spørgsmål sit svar.
    Som nonsens er ordet måske poesi.
    Eller ordløst er et ord med en stavefejl i.

  6. knud steffen siger:

    Tak for sangen Perolo.
    Jeg repeterer lige mig selv :

    …altså en mand der sidder i en bil er ikke billøs
    en mand med tænder er ikke tandløs
    en dame med fødder er ikke fodløs
    en række tekster af ord kan aldrig -uanset kvalitet- blive ordløse

  7. perolofdk siger:

    Ordløst? – jeg holder mig til Storm Petersen: The next song will be a dance –

  8. Jamen, sikke dog I tager på vej, bette børn.

    ORDLØST. Altså, noget skulle barnet jo hedde. Det er det ene. Det andet og mere direkte er, at nyhedsbrevet, som antologien udsprang af – http://menneske.dk/lgruppen/ – hed ORDLØST. Men oprindelsen til dét skal så findes i et digt, jeg skrev engang – eller snarere, næsten ikke skrev – som hed “ordløst forsvundet” – http://krabat.menneske.dk/_dagensdigt/2000.02/2000.02.06.html. Som var et forsøg på at skrive et kortere digt end Benny Andersens “den dovne digter”.

    Så, nu har I fået en forklaring, som intet forklarer. Det burde vel være ordløst nok?

  9. @PO: Ordløst bor ikke på wordpress. Og en eller anden form for statistik skulle den have. Det blev så chart.dk – jeg tænker, at den er lige så god som enhver anden, der ikke tæller den samme IP-adresse to gange.

  10. perolofdk siger:

    – velkommen til DK Kenneth – fint du ikke var hjemme så vi fik en snak her! 🙂 I dette tilfælde tror jeg den sagtens kunne gå videre om Knud Steffen vil…
    – statistik: nåe på det viset – klart nok nok – under alle omstændiogheder siger det jo bare en lille smule om, at der er liv derude….

  11. Ole Bundgaard siger:

    Ja, der er et liv før døden.

  12. perolofdk siger:

    – det er jo ikke usædvanligt at en antologi henter sin titel fra et enkelt digt i samlingen. I dette tilfælde har titlen virket som en udfordring på flere af deltagerne, som derved giver en digterisk fortolkning af titlen – alene det synes jeg giver titlen sin store berettigelse.
    – den dybere mening med denne tråd i Oles blog – er at få læserne til at vende sig til antologien og læse en mængde af digte – den der vil snuble over dørtrinet må rejse sig igen og frimodigt gå indenfor – og st-rate med digtene over ordløs. Et af dem er virkelig virkelig virkeligt ordløst – måske burde det være flyttet helt frem til antologiens start – så kunne der ikke være tvivl om hensigten –

  13. Knudsteffen siger:

    fint at få historien bag, og hvis oven i købet Kenneths forklaring er med i bogen med nævnte titel er alt jo næsten godt. Næsten , fordi titel stadig er der som et selvstændigt banner der lever sit eget liv visse steder – velsagtens.
    Tak for nu.

Skriv et svar

