Er digterscenen en messe værd?

Posted: 9. januar 2011 in Spoken word

Amatøranmelderen

Efter min efteromtale af poetisk tirsdag, hvor jeg bl.a. gjorde mig klog på hvordan de optrædende gestaltede deres tekster, gjorde Mireille Stærk, på facebook mig opmærksom på, at det ikke var hendes stil at finde en stil. Hun mener at der er et problem på digterscenen og blandt mennesker generelt, at de ikke kan lade andre være som de nu er. Og afslutter med at sige, at det er derfor hun skriver, og det er det hun skriver om.

Mit svar til Mireille var som følger:

Jeg skal så absolut ikke belære dig om noget som helst Mireille. Du er selvfølgelig som du er, og det er bedst sådan. Jeg snakker jo kun som jeg har forstand til. Og det er jo altid ud fra egen erfaring man, i hvert fald jeg, snakker.
Jeg har jo stået på scenen i mange år, og har forandret mig meget i de år. Måske ikke til det bedre, men i hvert fald forandret mig. Det tror jeg også du vil. Og det skal jeg jo ikke blande mig i. Det kan man så gøre mere eller mindre bevidst. Jeg tror på en vis bevidsthed om, hvordan man er sine tekster. Mine er ikke lige gode, klare, autentiske intense eller hvad f… skal jeg kalde det, hver gang jeg står på scenen. Og det er jo ikke det skrevne ord der sådan bliver bedre og ringere og igen bedre og ringere fra gang til gang, det må være gestaltningen – tror jeg altså. Derfor er jeg så opmærksom på det, og vil altså pådutte dig det – undskyld  😉

Det var jo noget af en begmand til sådan en amatøranmelder som mig. Og det gir da stof til eftertanke. Er det en farbar vej at skrive om digterscenen, når man selv er en del af den, eller skal man lade de ikke eksisterende anmeldere/kritikere om det job. Som før sagt har det jo ikke ført til de store skriverier de forgangne 4-5 år hvor digerscenen for alvor har bidt sig fast i København. Det er bl.a. derfor jeg har turdet binde an med sagen. Og har bedt andre digtere om at gøre ligeså. Oprindelig er jeg egentlig inspireret af Cobra-gruppen, uden anden sammenligning i øvrigt. Da der i deres spæde start i slut40erne ikke var nogen der gad skrive om dem, skrev de om hinanden. Det er bl.a. det vi i dag kender som Cobra-biblioteket. En række bøger, hvor malerne skriver om malerne. Det bliver selvfølgelig noget andet, end når ”professionelle” anmeldere skriver, men måske bliver det ikke så ringe endda, det får tiden vise med os.
Men selvfølgelig skal man tage alvorlig når en kollega ber sig fritaget for befamling af værk og performance. Det vil jeg selvfølgelig tage ad notam fremover. Jeg skriver ikke for at genere nogen på digterscenen. Jeg skriver om scenen fordi den interesserer mig og jeg mener den er en messe værd. Jeg tror vi kan blive bedre af at eksperimentere og snakke om dette. Derfor fortsætter jeg lidt endnu eller meget, og håber i er med på en skriver og en læser fremover.

Ole Bundgaard

Kommentarer
  1. perolofdk siger:

    – din lille bemærkning om ‘stil’ kan vist ikke kaldes ‘befamling’ – trods alt!
    Jeg synes dit initiativ er godt, men har da også været i tvivl om, hvor vidt jeg selv ville deltage på den front, netop fordi vi er mange som kender hinanden personligt og fordi vi selv deltager som oplæsere. Jeg er ikke afklaret om det endnu. Men jeg synes ikke man behøver at afstå fra at fortælle om sin oplevelse, hvad enten nu oplæseren mener det ene eller det andet! Det er tords alt en offentlig fremtræden og ikke i lukket arangement.
    Hvad enten man selv vil eller ej, kan tilhørerene jo altid opfatte en på en måde, som de kan vælge at kalde stil, selvom man selv tilstræber at undgå stil.

  2. Pia Valentin Lorentzen siger:

    Jeg mener helt klart, at du skal skrive alt det, du vil, om oplæsninger. Jeg gør det også selv, når jeg orker. Men det bliver gjort alt for lidt! Og ærlig talt tror jeg, at de fleste godt vil have andres mening om oplæsningen, også selv om den måske ikke er lige god hver gang. Det har jeg da selv erfaret, selv om jeg blev væltet lidt omkuld, da jeg for nyligt fik en lidt hård medfart i den henseende. Under alle omstændigheder kan man jo tage både ris og ros og andre kommentarer til ens oplæsning, som man har lyst til, man kan også se helt bort fra den. I bedste fald kommer der konstruktiv kritik, og den kan man jo bruge eller lade være med at bruge. Vi og vores oplæsninger er nærmest ikke eksisterende i medierne, så vi må jo gribe i egen barm og gøre det selv – so to speak.
    Godt, godt initiativ med denne blog! Mere debat kan kun være godt! 🙂

    • kirsten Marthedal siger:

      kære Ole – du er
      Velkommen, velkommen, velkommen , som du jo selv skriver til andre, – Du kender selv remsen, – den var lang og rummede mange, husker jeg.
      🙂

  3. Jeg synes det er en vigtig debat, ikke mindst om performance, nærvær eller mangel på samme. Det er meget inspirerende og understreger, for mig ihertfald, at man ikke må hvile på sine performance- eller nærværsmæssige laurbær. Der er ikke noget mere u-inspirerende end en optrædende kunstner, som med sit kropssprog fortæller, at han hellere ville være et andet sted, og jeg synes da også det er vigtigt, at man gør sig umage for at finde et udtryk, som i en eller anden form matcher indholdet af ens respektive tekster. Jeg har stor respekt for nogle af de fremragende perfomere, som findes på den københavnske scene, som f.eks. Thurston Magnus, Morten Ranum og René Sandberg. De har lavet adskillige markante optrædender, og det at folk som disse optræder med masser af karisma, står jo ikke i modsætning til til et solidt tekstligt indhold – en god performance er ikke blændværk og røgslør over litterær kvalitet, det kan tværtimod understrege den. Men vel at mærke hvis man gør sig umage! God kunst kommer ikke ud af intet, det kræver fanme et ordentligt stykke arbejde.

Skriv et svar

