Omtale/anmeldelser af Spoken word scenen.

Posted: 5. januar 2011 in Spoken word

Som I alle ved er oplæsningsscenen vokset voldsomt de sidste 4-5 år. Alene her i København er der vel 20-30-40 scener og mindst et sted, hvor der bliver læst op med og uden musik hver aften.

En ivrig læser af bloggen

Vi har længe haft et Litteraturhaus, vi har fået Det Poetiske Bureau og nu sidst et Poesiens Hus. Derudover en række scener på værtshuse og kulturhuse, hos boghandlere. Huset i Magstræde, Karens Minde, Valby kulturhus, Zusammen, Christianshavns beboerhus, La fontaine, bare for at nævne et par stykker. Og der dukker altid mennesker op for at læse op, for at høre på.

Men den store bevågenhed har det ikke i de klassiske medier, aviserne, tv og radio. Her sidder klassiske journalister tungt på apparatet. Så det kan vi godt glemme alt om, X-faktor har første ret, P-faktor ses ikke (p for poesi).

Men på nettet er der endnu fri legeplads for de der vil. Jeg vil derfor  her på bloggen lægge plads til omtale, anmeldelser, fantasier over oplæsningsaftner. Aftner som har rørt jer, forarget jer eller på anden måde gjort, at I synes de skal ha et ord med på vejen. Selvfølgelig med navn eller synonym under.

En anmeldelse en gang om ugen ville være passende.
Jeg vil i hvert fald selv forsøge mig. Hvis det kun bliver mig selv der gør kunster, bliver det selvfølgelig meget sjældnere. Så må bloggen bruges til egne udgydelser.

Der er ingen regler udover, at man skal behandle hinanden ordentlig, ikke nedgøre og jorde hinanden, det er der såmænd nok der gør. Er der noget der er rigtig elendigt, at høre på derude, kan det forbigåes i tavshed, eller nævnes med et ”bedre held” næste gang.

Steffen Baunbæk Pedersen har forsøgt sig på sin blog i nogen tid med rigtig godt resultat, synes jeg. Jeg har selv både fået gode og dårlige ord med på vejen, men på en sober måde synes jeg. Flere af dem har oppet mig til at forsøge med nyt materiale.

Så hvis I skulle ha lyst måske kun et par gange om året eller 3, så er I velkomne.

Ole Bundgaard

Kommentarer
  1. perolofdk siger:

    – det er jo fantastisk at der foregår så meget af denne slags uden at det tillægges betydning og giver anledning til opmærksomhed fra mediernes side. Jeg synes det er for let at sige, at der for sjældent er noget der matcher det allerede anerkendte, som nogen nok vil forsvare sig med – for hvem pokker har et sådant overblik? Der ud over tror jeg, at kriterierne måske skal vælges anderledes. At denne mangfoldighed i sig selv vidner om nogle bestræbelser og aktiviteter, som har selvstændig værdi. Det her jeg prøvet at sige noget om i Splints & Co nr. 21/2010 – “Jeg har selvfølgelig ikke overblik over alt det, som foregår i digtningens verden 2010, men det er en klar fornemmelse, at der digtes med stor bredde og at
    de professionelle læsere, litterater og anmeldere prøver at holde ånden nede i
    flasken, som om alt dette ikke sker. Deres professionelle bedømmelsesapparat
    er kun gearet til at sortere denne store masse væk, uden at kunne sætte ord på
    den betydning, den har for de skrivende og deres større eller mindre kredse.”
    Så selv om ingen af os kan nå raden rundt, så kan dit forslag medvirke til at udvide bevidstheden om, at så meget foregår der faktisk!

  2. Ole Bundgaard siger:

    Du er i hvert fald meget velkommen til at bidrage med et par ord eller meget mere, når du er i byen og høre.

  3. Felicia Lensborn siger:

    Godt initiativ. Vil med glæde følge med! 🙂

  4. Vil du evt. lade gæsteanmeldere kigge forbi på din side? Selvom du er en omkringfarende fyr, kan du jo ret beset ikke være allestedsnærværende, og hvis jeg på nogen måde føler mig i stand til det, vil jeg da gerne smide et par pædagogisk velvalgte ord en dag, hvis det er…

Skriv et svar

